Budowanie lojalności klienta przy wykorzystaniu Internetu Rzeczy

2019-10-29
Budowanie lojalności klienta przy wykorzystaniu Internetu Rzeczy
Świat pędzi naprzód, a technologiczna rewolucja jest już w zasięgu ręki. Wykorzystanie Internetu Rzeczy, z pewnością pomoże w usprawnieniu obsługi niejednego sklepu, baru czy kawiarni. Dzięki zaawansowanym narzędziom realizującym koncepcje IoT (skrót angielski Internetu Rzeczy), preferencje klienta zostaną jasno określone, a tworzone na podstawie pozyskanych danych kampanie marketingowe, dotrą do konsumentów ze skutecznym przekazem. Szanse dla biznesu w tym sektorze są wręcz nieograniczone!


Czym jest Internet Rzeczy?

Internet Rzeczy (Internet of Things, w skrócie IoT) to koncepcja stworzona przez Kevina Ashtona, brytyjskiego przedsiębiorcę i eksperta zajmującego się nowymi technologiami. Termin ten dotyczy możliwości poszerzania zastosowań sieci. Wedle tej koncepcji, wyposażone w odpowiednie oprogramowanie, przedmioty (rzeczy) mogą swobodnie gromadzić, przetwarzać czy wymieniać dane za pomocą sieci komputerowej. W skrócie: IoT to ekosystem, w którym zaopatrzone w odpowiednie sensory przedmioty (rzeczy) komunikują się z komputerami. Wpływa to oczywiście na ilość i jakość interakcji między przedmiotami i ludźmi. W praktyce zaś, być może już w niedalekiej przyszłości, inteligentna lodówka będzie wysyłać nam maile z informacją o tym, że np. przeterminowało się mleko.

Technologiczna rewolucja w zasięgu ręki!

Ashton użył pojęcia IoT po raz pierwszy w roku 1999. Dynamiczny rozwój tego zjawiska nastąpił około roku 2010. Szacuje się, iż w 2018 r. „zsieciowanych” urządzeń, w tym należących do grupy gospodarstwa domowego, będzie już 9 miliardów. Czeka nas więc prawdziwa technologiczna rewolucja. Rozwój Internetu Rzeczy to niezwykła szansa i wyzwanie dla biznesu. Dotyczy to zwłaszcza sfery zarządzania relacjami z klientami. Technologia ta daje bowiem ogromne możliwości w zakresie zbierania i przetwarzania danych oraz personalizacji komunikacji.
W najbliższym czasie z pewnością duże możliwości przed detalistami stwarzać będą systemy pozycjonowania. Oferowane obecnie, np. przez firmę Comarch, nadajniki beacon służą do wykrywania oraz analizy zachowania konkretnych konsumentów. Ich sposób działania jest nieco podobny do funkcjonowania internetowych „ciasteczek”. Za pomocą technologii Bluetooth beacony wykrywają w pomieszczeniu obecność innych urządzeń mobilnych. Notują więc, kiedy klient ze smartfonem czy tabletem wchodzi do sklepu, opuszcza go, a nawet gdzie i na jak długo się zatrzymuje, oglądając towary.

Czym są beacony i jak działają?

Jako użytkownicy różnych aplikacji mobilnych zgadzamy się na udostępnianie danych z naszych smartfonów czy tabletów bądź informacji o naszej lokalizacji. Dzięki temu inteligentne urządzenia będą mogły zdobywać wiedzę o naszych upodobaniach kulinarnych czy odzieżowych, np. analizując historię przeglądanych stron www czy częstotliwość odwiedzin w danej restauracji lub sklepie. Uzyskane w ten sposób informacje z pewnością pomogą w usprawnieniu obsługi sklepu, ale nie tylko. Detalista poprzez systemy pozycjonowania uzyskuje bezcenną wiedzę na temat preferencji klienta. Może ją wykorzystać do tworzenia skutecznych i zoptymalizowanych, także pod względem nakładów finansowych, oraz adekwatnych do potrzeb danego konsumenta kampanii marketingowych.

Zaawansowane technologie w codziennym zastosowaniu

IoT może być stosowany przez detalistów także na etapie rozważania zakupu przez klienta. W salonie meblowym, wyposażonym w systemy pozycjonowania, możliwe jest przysłanie szczegółowych informacji o interesującym konsumenta produkcie na jego, zaopatrzony w odpowiedną aplikację, smartfon czy tablet. Tego typu rozwiązania sprawdzą się także w przypadku małej gastronomii. Właściciele kawiarni czy barów szybkiej obsługi, którzy korzystają z systemów pozycjonowania, mogą wysyłać na urządzenia mobilne zindywidualizowane zaproszenia do swoich lokali. W ten sposób przechodzący w pobliżu pizzerii potencjalny klient, wielbiciel kuchni włoskiej, dostanie powiadomienie na swoje urządzenie o aktualnych promocjach czy nowym rodzaju pizzy.

Istnieje wiele różnych możliwości wykorzystania IoT, a wraz z czasem będzie ich przybywać. Wszystko zależy od pomysłowości projektantów i marketingowców. Tak na przykład wprowadzony przez firmę Amazon przycisk Amazon Dash Button, po odpowiednim skojarzeniu z naszym kontem w sklepie, może powtórzyć często składane przez nas zamówienie, np. na karmę dla psa. Upraszcza to procedurę zamawiania towarów i gwarantuje cykliczność zakupów.

IoT - przydatne narzędzie dla biznesu

Osiągnięcie najwyższych korzyści biznesowych z wykorzystywaniem IoT wymaga umiejętności odpowiedniego odczytywania i przetwarzania danych. Potrzebne są więc tutaj przede wszystkim narzędzia z zakresu analityki biznesowej. Warto jednak zaznaczyć, iż rozwiązania technologiczne są dla IoT wartością niejako już zastaną. Inteligentne urządzenia są wyposażone w odpowiednią technologię. Implementacja IoT na poziomie montażu czy obsługi nie powinna być dla detalistów problemem. Szkopuł tkwi w umiejętności znalezienia innowacyjnych zastosowań danego narzędzia, a to domena ludzkiej pomysłowości. Kluczowymi kompetencjami osób zajmujących się rozwiązaniami IoT dla biznesu są więc: kreatywność, innowacyjność oraz odwaga w konkretyzowaniu określonych wizji biznesowych, a także umiejętność korzystania z doświadczeń innych w tym zakresie.
Wszelkie projektowane przez IoT propozycje dla biznesu powinny opierać się na jasnym, przejrzystym i zachęcającym konsumenta do skorzystania z usług danej firmy przekazie. Nieocenioną rolę w procesie odziaływania między urządzeniem — rzeczą wprzęgniętą w strategię marketingową danej firmy — a człowiekiem, odgrywa skuteczny copywriting. Ciekawy opis produktów czy usług oferowanych za pośrednictwem IoT z pewnością zainteresuje niejednego klienta.
 
Licencja Creative Commons
Pokaż więcej wpisów z Październik 2019
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Zaufane Opinie IdoSell
4.79 / 5.00 574 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-11-04
Zadowolona
2024-10-31
Bardzo rzetelna,konkretna obsługa.Jestem bardzo zadowolona.
pixel