Jakie korzyści przynosi wymiana ciągów chłodniczych w sklepie?

2021-05-05
Jakie korzyści przynosi wymiana ciągów chłodniczych w sklepie?

Jedna ze starych, handlowych maksym mówi, że klienci nie kupują towaru, ale miłą, przyjazną atmosferę, świeżość produktów i doskonałą obsługę. Trzeba przyznać, że choć wiele przyzwyczajeń konsumentów jest zmiennych i dopasowanych do aktualnie panujących sytuacji, ta jedna zasada pozostaje niezmienna. Dobra ekspozycja towaru i zachowanie jego wysokich parametrów stanowią filary, o które należy zadbać.

 

Spis treści:

  1. Stara lada chłodnicza kontra nowe ciągi chłodnicze
  2. Po pierwsze świeżość
  3. Klient przed ladą
  4. Dlaczego agregat zewnętrzny w ladzie wpływa na dobrą sprzedaż?
  5. Lady lubią LED'y
  6. Ciągi lad i wielki ład!
  7. Szast-prast i po wymianie

10 MIN CZYTANIA

 

Na nic zda się wysoka jakość oferowanych produktów spożywczych i przesympatyczna obsługa, jeśli towar eksponowany jest w ladach chłodniczych pamiętających słusznie minione czasy kolejek “nie wiadomo po co”. Według badania opublikowanego przez Akademia Koźmińskiego pt. „Wpływ visual merchandisingu na zachowania konsumenta”, odpowiednia ekspozycja towaru zwiększa sprzedaż o około 30 proc. Ciągi chłodnicze nowej generacji są absolutnie koniecznym i oczekiwanym wyposażeniem każdego sklepu, który nie tylko odpowiednio zabezpiecza żywność, lecz także buduje zaufanie do produktów i swojej własnej marki. Jakie cechy mają rzeczywiste znaczenie, kiedy należy wymienić stare na nowe i jakie płyną z tego korzyści?

 

Stara lada chłodnicza kontra nowe ciągi chłodnicze

Według obserwacji marketingowych korzystanie z lad chłodniczych zwiększa sprzedaż sklepu, o ile te są ustawione w miejscu zapewniającym przestronność i łatwość obsługi. Konsumenci nie lubią utrudnionego dostępu do towaru, jego wymieszania lub nieestetycznego wyglądu. Ustawienie ciągów chłodniczych powinno być dobrze rozplanowane i przemyślane, podzielone na konkretne sektory umożliwiające zrobienie zakupów bez konieczności stania w długich kolejkach. Jeśli w schludnym sklepie stoją stare lady, w których nie ma miejsca na efektowną ekspozycję towaru, trudno mówić o wrażeniu zapraszającym do zakupów.

W nowoczesnym i przyjaznym dla klientów sklepie powinny znaleźć się konkretne sekcje np. dział warzyw i owoców, nabiału, lub świeżego mięsa i wędlin. Elementem współgrającym i uzupełniającym będzie odpowiednie oświetlenie, które zaakcentuje walory produktów i zachęci do zakupów. Wybór nowych lad chłodniczych powinien być ukierunkowany bezpośrednio na docelowych konsumentów i dopasowany do możliwości powierzchniowych sklepu – tłumaczy Sławomir Jewusiak, eksperta ze sklepu eLADEX, który od 33 lat wyposaża małe i średnie biznesy w urządzenia chłodnicze.

Urządzenia chłodnicze nowej generacji cechują się praktycznie nieograniczoną możliwością kombinacji i tym samym ułatwiają optymalizację przestrzeni. Szereg rozwiązań odpowiada na indywidualne zapotrzebowanie. Różnorodność kształtów i modeli to nie wszystko, oprócz tego proponowane są ciągi chłodnicze rekomendowane do przechowywania specjalnych towarów. Produkowane są m.in. wanny na ryby, open front (praktyczne np. do samoobsługi zapakowanego uprzednio towaru) czy pojemniki GN (np. na surówki lub wyroby garmażeryjne).

Oświetlenie akcentujące walory produktów

  

Po pierwsze świeżość

Sławomir Jewusiak ostrzega, że znaki "zmęczenia czasem" są niedopuszczalne. Taki widok zdecydowanie zniechęca i buduje negatywne wrażenie o całym sklepie, aczkolwiek mogą się one pojawić na świeżych produktach w kilka godzin po umieszczeniu ich w ladzie. Dzieje się tak szczególnie w przypadku urządzeń starszej generacji. W poręcznych chłodniach umieszczane są produkty charakteryzujące się szybką rotacją, więc powodem jest nieprawidłowa cyrkulacja powietrza i złe zabezpieczenie zewnętrzne. – To ogromna wada wynikająca ze stosowania przestarzałych systemów chłodniczych, które dalekie są od doskonałości i współczesnych rozwiązań technologicznych – twierdzi ekspert Eladex.pl i dodaje, że nowe ciągi chłodnicze dają możliwość dopasowania parametrów działania do specyfiki umieszczanego w nich towaru, co zdecydowanie rozprawia się z problemem szybkiego obsychania, więdnięcia i utraty koloru produktów. W zależności od towaru i powierzchni przeznaczonej na urządzenia można wybrać niskie lady lub wysokie chłodnie w stylu szaf i regałów. 

Ekspozycja lad chłodniczych jest bezpośrednio związana z ich konstrukcją i umiejscowieniem układu chłodniczego. Ważną rzeczą, która powinna być jednym z czynników determinujących wybór, jest rodzaj dystrybucji chłodu w podziale na lady z nawiewem (chłodzenie dynamiczne) oraz lady bez nawiewu (chłodzenie grawitacyjne). Według tego podziału warto zastanowić się nad rodzajem towaru jaki będzie przechowywany w poszczególnych ladach i w odniesieniu do tego dobrać rodzaj lady. Te z nawiewem posiadają głębszą górną ekspozycję i węższe komory przechowalnicze pod spodem, a przeznaczone są do przechowywania produktów szybko rotujących, artykułów w opakowaniach (nie narażonych na wysychanie poprzez ruch powietrza). Z kolei lady bez nawiewu charakteryzują się płytszą górną ekspozycją i większymi komorami przechowalniczymi pod spodem. Są one idealne dla towarów mniej wrażliwych na wahania temperatury, produktów o wolniejszej dynamice sprzedaży oraz wrażliwych na obsuszanie.

 

Dystrybucja chłodu - rodzaje

źródło: opracowanie własne

 

Klient przed ladą

Według Payback Opinion Poll na zakupy spożywcze przeznaczamy zazwyczaj godzinę. To powoduje, że wszelkiego rodzaju zatory w postaci kolejek, czy nieuporządkowanej lady wytrącają konsumentów z rytmu i zniechęcają do powrotu do danego sklepu. Z danych wynika, że kobiety robią zakupy (spędzają więcej czasu przy ladzie), a mężczyźni kupują (konieczna jest czytelna ekspozycja asortymentu). Panie lubią dobrze zapoznać się z towarem, porównać i przyjrzeć się całej ofercie, panowie dokonują wyborów szybciej, ale przykładają uwagę do porządku i usystematyzowania produktów. Nie może więc być mowy o ścisku w chłodni, brakach towaru czy trudnej dostępności. Nikt nie chce nurkować w poszukiwaniu mrożonki, ani stać w kolejce do zbyt małej – jak na liczbę klientów – lady, by po chwili przekonać się, że panuje w niej prawdziwy armagedon. 

Dobre umiejscowienie ciągów chłodniczych w połączeniu z przeszkoloną obsługą sklepową minimalizuje ryzyko kolejek i związanych z nimi sytuacji budujących negatywne odczucia. Część produktów (np. pakowanych) może zostać udostępniona w ladach samoobsługowych, ale nie powinno rezygnować się z lad obsługiwanych przez sprzedawców. Na sprawność obsługi wpływa odpowiednie zaprojektowanie ustawienia ciągu chłodniczego, jego konstrukcja i kształt. Konsument musi mieć wizualny dostęp do wszystkich towarów. Co czwarty Polak nie toleruje bowiem lad samoobsługowych, które zachęcają klientów do nieustannego dotykania i odkładania towaru - nierzadko nie w to samo miejsce i bez zachowania zasad higieny.

 

Ten artykuł znajdziesz w majowym wydaniu Handel Extra

 

Dlaczego agregat zewnętrzny w ladzie wpływa na dobrą sprzedaż?

Spójrzmy na ciągi chłodnicze od strony technicznej, która – wbrew pozorom – ma ogromne znaczenie w kontekście obsługi i dynamiki sprzedaży. – Konstrukcja lady chłodniczej nowej generacji stawia przede wszystkim na usprawnienie działania, niezawodność i cichą pracę, która nie zakłóca warunków panujących na obiekcie. Do niedawna na rynku dominowały lady z agregatami wewnętrznymi, które co prawda były dobre dla małych sklepów, ale w większych nastręczały więcej kłopotów, niż przynosiły pożytku. Ich głównymi wadami są mniejsza wydajność w porównaniu z ladą z agregatem zewnętrznym, oddawanie ciepła, co wymaga zamontowania klimatyzatora, większe zużycie energii oraz głośna praca – wymienia Sławomir Jewusiak.

Tymczasem lady chłodnicze z agregatem zewnętrznym to nowoczesne urządzenia, które zyskują dzięki rozwiązaniom wpływającym na ekonomiczny obszar użytkowania, a także łatwość obsługi. Przygotowane do odpowiedniej ekspozycji produktów, umożliwiają szybkie uzupełnienie braków w ladzie bez konieczności "podróżowania" do magazynu, dzięki głębszej ekspozycji. Cicha praca urządzenia, brak emisji ciepła do otoczenia oraz nowoczesne, ledowe oświetlenie pozytywnie przekładają się na wzrost dynamiki sprzedaży, jakość obsługi, prezentację towarów i odpowiednią dbałość o zachowanie odpowiednich parametrów przechowywania żywności. 

 

Korzyści z wykorzystania agregatu zewnętrznego

źródło: opracowanie własne

 

Lady lubią LED'y

Piękno wygląda okazalej w blasku światła - nie inaczej jest w przypadku sprzedaży produktów z lady chłodniczej. Gra światłem jest dodatkiem biżuteryjnym, a jak wiemy, każda błyskotka przykuwa uwagę i pobudza apetyt. Nowoczesne lady chłodnicze łączą w sobie elegancki, delikatesowy design z odpowiednim, ledowym oświetleniem, które nie powoduje wzrostu temperatury wewnątrz komory, a jednocześnie podkreśla walory towaru. Światło buduje efekt schludności, a co za tym idzie, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa, które w przypadku zakupów spożywczych ma kluczowe znaczenie - ważniejsze od ceny! W ladach i regałach stosowane są najczęściej świetlówki LED, natomiast w witrynach cukierniczych i szafach taśmy LED. 

Oświetlenie LED umożliwia dopasowanie koloru światła i jego natężenia, a także właściwe jego ukierunkowanie na asortyment. Listwy i lampy LED są energooszczędne i bezpieczne dla produktów, które nie są narażone na emisję ciepła, promieniowania ultrafioletowego i podczerwonego ze strony źródła światła. Dużym plusem tego rodzaju oświetlenia jest to, że dobrze współpracuje w niskich temperaturach i jest odporne na ewentualne uszkodzenia mechaniczne – tłumaczy ekspert Eladex.pl.

Według Jewusiak, światło białe, ciepłe jest idealne do pieczywa i wyrobów cukierniczych, a chłodne doskonale podkreśla atuty owoców morza i ryb o białym mięsie. Różowe i czerwone jest stworzone dla akcentowania koloru mięsa, wędlin i czerwonych ryb a złamana, chłodna biel doskonale nadaje się do eksponowania nabiału. Białe, naturalne dedykowane jest dla warzyw i owoców. 

Swoistą wisienką na torcie jest montaż oświetlenia LED z zachowaniem odpowiedniego kąta nachylenia i z odpowiednim natężeniem. Nikt nie lubi czuć się jak na przesłuchaniu, nawet produkty spożywcze, dlatego emisja światła jest w taki sposób ustawiona, by podświadomie budziła odprężenie i spokój, a przy tym perfekcyjnie prezentowała zawartość lady. Dobrze skonstruowane szafy chłodnicze z szybą zabezpieczającą towar są wyposażane w światło o mniejszym natężeniu – wszystko po to, by zaglądając do środka klient mógł zobaczyć pożądane produkty, a nie swoją twarz. 

 

Ciągi chłodnicze w Delikatesach Olejnik

źródło: zdjęcia własne

 

Ciągi lad i wielki ład!

Dopasowanie lad do wnętrza, jego wystroju i wielkości ma duże znaczenie. Różnorodność potrzeb spełniają modułowe rozwiązania ciągów chłodniczych o różnych wymiarach, dzięki czemu powierzchnia handlowa może pozostać przestronna i przyjazna dla klientów. Małe, acz ważne detale wyposażenia lad wpływają na komfort obu stron – sprzedawców i kupujących, a także podnosi jakość sprzedaży. 

Tymi szczegółami, którymi wyróżniają się lady wysokiej jakości są m.in. szkło hartowane, podział lady na sekcje o różnych temperaturach, stopniowanie ekspozycji oraz system osuszania szyb i automatycznego odparowania skroplin, szyby otwierane z systemem siłowników typu lift-up ułatwiający obsługę i konserwację, ekspozycja zamknięta z dwoma rodzajami szyb (gięte lub proste), możliwość tworzenia ekspozycji zamkniętej, system chłodzenia dynamicznego z wentylatorem umożliwiający precyzyjną kontrolę temperatur zapewniający długą świeżość produktów, wyciągane segmenty dna ekspozycji ze stali nierdzewnej ułatwiające czyszczenie czy elektroniczny regulator temperatury – wylicza Sławomir Jewusiak.

 

Szast-prast i po wymianie

Wymiana starej lady na nowy ciąg chłodniczy może jawić się jako działanie czasochłonne i paraliżujące sklep na długi czas – a kto chciałby odpuścić sprzedaż, gdy klienci pukają do drzwi? Wbrew pozorom cała procedura nie nastręcza trudności fachowcom, którzy wykorzystując kompatybilne witryny chłodnicze wszystkie prace przeprowadzają sprawnie w trakcie 2-3 dni. Modułowość lad to ich potężna zaleta, która umożliwia nie tylko modelowanie przestrzeni sklepowej, ale i odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych sekcji towarów. 

Moduły łączone są przy pomocy dedykowanych do tego mocowań, a poziom ustawiany jest dzięki regulowanym nóżkom. Po ustabilizowaniu konstrukcji cały ciąg jest zabezpieczany przed wilgocią silikonem. Następnie przychodzi czas na montaż serca całego układu, a więc agregatu, który instalowany jest na zewnątrz obiektu. Nowością są agregaty z automatyczną modulacją wydajności, które wpływają na idealne dopasowanie mocy do aktualnego zapotrzebowania ciągu, zapewniając idealną temperaturę oraz ograniczają zużycie energii. W końcowym etapie łączy się wszystkie elementy instalacji w jedną całość i rozpoczyna próbę generalną, czyli pierwsze uruchomienie, które jest jednocześnie okazją do przeprowadzenia regulacji działania, prób szczelności i napełnienia układu czynnikiem chłodzącym. Dbałość o szczegóły nakazuje instalatorom przywrócenie porządku po zakończeniu prac – opisuje proces instalacji ekspert sklepu Eladex.pl.

 

Przykładowa realizacja - ciągi chłodnicze

 

* badanie opublikowane przez Akademię Koźmińskiego pt. „Wpływ visual merchandisingu na zachowania konsumenta”, odpowiednia ekspozycja towaru zwiększa sprzedaż o około 30 proc. 

 

Zastanawiasz się nad odświeżeniem swojego obiektu?

 

Poznaj ofertęSkontaktuj się

 

Pokaż więcej wpisów z Maj 2021
Polecane
Zaufane Opinie IdoSell
4.79 / 5.00 574 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-11-04
ok
2024-10-04
5
pixel