Program lojalnościowy dla małego i średniego biznesu

2019-10-31
Program lojalnościowy dla małego i średniego biznesu
Kluczem do sprawnego funkcjonowania każdego biznesu jest ciągłe wprowadzanie innowacji oraz skuteczna kampania marketingowa, która przyciągnie, a także zatrzyma stałych klientów. Jednym z jej elementów są niewątpliwie programy lojalnościowe, które wśród przedsiębiorców cieszą się coraz większą popularnością. Chwalą je także klienci, którzy w badaniu opinii publicznej przyznają, że korzystają przynajmniej z jednego programu lojalnościowego.

Benefity dla konsumentów – z czym to się je?

Odpowiednio dobrany do specyfiki przedsiębiorstwa program lojalnościowy, ma za zadanie zwiększyć sprzedaż produktów i usług oferowanych przez daną firmę, a także zminimalizować koszty promocji i reklamy.
Najpopularniejszą formą programów lojalnościowych są z pewnością punkty, które wydawane są klientom jako bonus po dokonanym zakupie. Odpowiednia ich liczba pozwala na odebranie nagrody. Wśród programów lojalnościowych wymienić można także kartoniki, na których przykleja się naklejki lub zbiera pieczątki; mogą być to plastikowe karty stałego klienta, czy aplikacje mobilne, gdzie klient może założyć indywidualne konto z dostępem do zniżek i aktualnych ofert promocyjnych. Formą programów lojalnościowych będą także bony upominkowe oraz rabatowe na produkty i usługi. W zależności od profilu biznesu, programy mogą być skierowane do wszystkich lub wybranych z pewnego względu klientów.

I wilk syty i owca cała

Korzyści z programów lojalnościowych czerpią zarówno przedsiębiorcy jak i klienci. Są one niejako transakcją wiązaną, bowiem zadowoleni konsumenci korzystający z ofert programów polecają firmę oferującą ciekawe usługi i promocje. Pozwala to zaoszczędzić właścicielom biznesów na reklamach i kampaniach PR-owych, które wielokrotnie nie są nawet w 50% tak skuteczne jak programy lojalnościowe.

Lojalność w małych i średnich przedsiębiorstwach

Chcąc skupić się na małych i średnich przedsiębiorstwach, warto zwrócić uwagę na programy lojalnościowe, które w ich przypadku sprawdzą się najlepiej. Zdecydowanie będą to kartoniki, na których zbiera się naklejki lub pieczątki, które przy zebraniu odpowiedniej ilości gwarantują np. darmową kawę w kawiarni, czy zniżkę na produkt proponowany przez sklep osiedlowy. Klienci będący w posiadaniu kartoniku z pewnością rozważając miejsce do którego się udadzą, wezmą pod uwagę nasz lokal, ponieważ każda kolejna wizyta będzie go w pewien sposób premiować i nagradzać.
Dużą popularnością cieszą się także aplikacje mobilne, skutecznie połączone z nadajnikami beacon (więcej o tej technologii znajdziesz w poradniku „Beacony w służbie handlu, również tego mniejszego”), które wysyłają na smartfon potencjalnych klientów informację o promocjach i rabatach, które czekają na nich w naszym lokalu. Wystarczy jedynie by klient znalazł się w odpowiedniej odległości, a za pomocą bluetooth, nasz mały komputer może wysłać bezpośrednio do niego ciekawą ofertę. Kto by się nie skusił na darmowe ciastko przy dużej latte, lub dwie kawy w cenie jednej podczas zimnego wieczoru?

Program lojalnościowy na pieczątki

Plusy i minusy programów lojalnościowych

Każdy przedsiębiorca z pewnością chciałby, aby jego program marketingowy był niezawodny pod każdym względem. Rzeczywistość często jednak odbiega od ideału i należy zmierzyć się z realnymi problemami. Oczywiście program lojalnościowy wszystkim nam kojarzy się bardzo pozytywnie, zwłaszcza biorąc pod uwagę relacje firmy z konsumentami, którym dzięki wprowadzonym benefitom wychodzimy naprzeciw. Zyskujemy wówczas grono stałych odbiorców, którzy nasze produkty i usługi chwalą wśród najbliższych.

Wprowadzając program lojalnościowy, należy jednak wykazać się dużą odpowiedzialnością i sumiennością. Opracowanie tego typu strategii marketingowej wymaga przede wszystkim skrupulatnego biznesplanu, który uwzględni nie tylko grupę docelową i cel usługi, ale przede wszystkim budżet, który firma powinna wygospodarować na swoje przedsięwzięcie. Należy także rozważyć, czy wprowadzany program lojalnościowy aby na pewno będzie korzystny dla firmy, a przy tym zachęci klientów. Długotrwałe zbieranie punktów, które klienci otrzymują np. dopiero w momencie wydania 50zł, może okazać się nieopłacalne zarówno dla nas jak i konsumentów, którzy oczekiwali szybszych efektów i nagrody, która została im obiecana.


Mali przedsiębiorcy – do dzieła!

O tym czy system lojalnościowy okaże się sukcesem można przekonać się dopiero po jego wdrożeniu. Należy jednak kierować się rozsądkiem i odpowiednim profilem, który wybierzemy dla naszego przedsiębiorstwa. Istnieje bardzo wiele stron internetowych, które proponują ciekawe rozwiązania dla małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak kawiarnie, cukiernie czy sklepy osiedlowe. Jednym z takich rozwiązań dla MŚP, które chcą wdrożyć program lojalnościowy do własnych obiektów jest Freebee. Według badań przeprowadzonych wśród konsumentów, aż 84% ankietowanych deklaruje iż chciałoby korzystać z programu lojalnościowego w ulubionym miejscu, zaś 88% twierdzi, że odpowiednio dobrany program lojalnościowy z pewnością zatrzymałby ich jako klientów.


Koszty wdrożenia programu lojalnościowego

Wspomniany już przez nas wcześniej budżet, który ma zostać przeznaczony na program lojalnościowy musi być bardzo dobrze przemyślany, ponieważ nie będą to małe sumy. Należy pamiętać, że program lojalnościowy nie obejmuje jedynie samego pomysłu oraz punktów czy pieczątek, ale również obiecane przez nas – przedsiębiorców nagrody. Strategia którą przyjmie wówczas firma powinna wziąć także pod uwagę konieczność przeszkolenia pracowników pod kątem funkcjonowania wdrażanego przez nas w życie programu. Ograniczyć koszty można chociażby za pomocą profili social-media, opisując start kampanii lojalnościowej. W erze Internetu możemy spodziewać się szerokiego odbioru naszej wiadomości przez klientów, którzy z pewnością odwiedzą nasz lokal w celu zapoznania się bliżej z ofertą.

Budowanie Customer Experience

Wywiązywanie się z obietnic to pierwsza droga to budowanie relacji z klientami. Wprowadzając program lojalnościowy składamy obietnicę nagradzania naszych konsumentów, w zamian za korzystanie przez nich z naszych usług. Niewywiązywanie się ze zobowiązań z pewnością nie wpłynie korzystnie na nasz wizerunek, a wręcz odstraszy klientów. Bardzo ważne jest także docenianie stałych klientów, a nawet niekiedy podwójne ich premiowanie. Należy pokazać konsumentom, że to oni są dla nas ważni, a jeśli oni sami będą w stanie to odczuć, odpłacą się nam z pewnością wiernością co do naszej marki.
 
Licencja Creative Commons
Pokaż więcej wpisów z Październik 2019
Polecane
Lada cukiernicza WCh-1/CP 950 ESTERA

Lada cukiernicza WCh-1/CP 950 ESTERA

8 464,30 zł (netto)9 958,00 zł (netto)
Lada chłodnicza WCh-8/1330 CARMEN chłodzenie statyczne

Lada chłodnicza WCh-8/1330 CARMEN chłodzenie statyczne

8 400,07 zł (netto)10 633,00 zł (netto)
Szafa chłodnicza CC 2070 SGD drzwi rozsuwane

Szafa chłodnicza CC 2070 SGD drzwi rozsuwane

8 699,41 zł (netto)9 707,00 zł (netto)
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Zaufane Opinie IdoSell
4.79 / 5.00 574 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-11-12
5
2024-11-01
Wszystko ok lada piękna nowa i ładnie wykonana , a do tego lekka
pixel