Waga elektroniczna do sklepu, marketu lub punktu gastronomicznego
2019-11-02
Wagi elektroniczne to sprzęt niezbędny w każdym sklepie i markecie, na stoisku tematycznym lub targowym, w handlu obwoźnym, a także w niektórych punktach gastronomicznych. Szeroki wybór dostępnych na rynku produktów pozwala znaleźć urządzenie idealnie dopasowane do charakteru każdej placówki handlowej, rodzaju oferowanego towaru oraz sposobu sprzedaży. Na jakie kwestie zatem warto zwrócić uwagę, kupując wagę elektroniczną?
Wagi kontrolne i wagi kalkulacyjne
Wagi elektroniczne można podzielić na dwa podstawowe rodzaje: wagi kontrolne i wagi kalkulacyjne. Pierwsze to proste urządzenia, które wskazują jedynie wagę ważonego towaru. Wagi kontrolne charakteryzują się niewielką ceną, małymi rozmiarami oraz prostotą obsługi. Często wyposażone są w akumulator lub baterie i są wykorzystywane w handlu obwoźnym, na targowiskach lub w małych punktach handlowych.
Waga produktów wyświetlana jest na dwóch wyświetlaczach, aby była widoczna dla sprzedawcy i klienta. Wagi kalkulacyjne natomiast pozwalają nie tylko zważyć towar, ale także wpisać za pomocą klawiatury cenę za kg i uzyskać informację o masie zważonego towaru oraz należności do zapłaty. Takie wagi są popularne w małych i średnich sklepach, na stoiskach mięsnych, w warzywniakach i cukierniach, często współpracują bezpośrednio z kasą fiskalną.
Zastosowanie wag elektronicznych
Wagi elektroniczne różnią się znacząco w zależności od ich przeznaczenia, dlatego najważniejsze pytanie, jakie należy zadać sobie przed zakupem, to gdzie i do czego waga będzie używana. Pod względem zastosowania można bowiem podzielić wagi elektroniczne na trzy podstawowe kategorie: wagi sklepowe, wagi etykietujące i wagi magazynowe.
- Wagi sklepowe, jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone do wykorzystania w placówkach handlowych. To urządzenia wolnostojące, stosowane na stanowiskach kasowych, łatwe w obsłudze, wyposażone w czytelne wyświetlacze często na wysięgniku i przygotowane do współpracy z komputerem lub kasą fiskalną. Zakres ważenia wag tego typu wynosi najczęściej do 15 lub 30 kg.
- Wagi etykietujące są wyposażone dodatkowo w drukarkę, która umożliwia wydruk etykiety z danymi dotyczącymi ważonego towaru, takimi jak nazwa, masa, cena, data produkcji, data sprzedaży oraz kod kreskowy. Takie wagi są stosowane głównie w średnich i dużych placówkach handlowych np. na stoiskach samoobsługowych oraz w hurtowniach i małych zakładach produkcyjnych, wszędzie tam, gdzie konieczne jest dokładne ważenie, policzenie należności w zależności od wagi oraz oznakowanie etykietą zawierającą wszystkie niezbędne informacje. Rodzaj i zakres drukowanych danych zależy od modelu wagi oraz ustawień wybranych przez użytkownika.
- Ostatnią kategorią są wagi magazynowe (platformowe) stworzone z myślą o wykorzystaniu w magazynach, hurtowniach, na zapleczach sklepów. Cechują się wytrzymałą konstrukcją i szerokim zakresem ważenia, nawet do 600 kg.
O czym pomyśleć przed zakupem wagi elektronicznej?
Na rynku jest wiele podobnych produktów z każdej kategorii, na jakiej podstawie wybrać zatem ten jedyny dla swojego punktu sprzedaży? Istotnym czynnikiem wyboru powinien być zakres ważenia oraz jego dokładność. W małym sklepie w zupełności wystarczy urządzenie o zakresie do kilkunastu kilogramów, w takim przypadku ważniejsza jest dokładność, dzięki której można rzetelnie wyliczyć należność, nie narażając się na straty. Szalka wagi powinna być wykonana z trwałego i odpornego materiału (najlepiej ze stali nierdzewnej), który jest dopuszczony do kontaktu z żywnością. Ważnym elementem jest również wyświetlacz, który powinien być czytelny i dobrze widoczny, stąd duża popularność modeli z wyświetlaczem na słupku. Na niewielkim stoisku znaczenie mogą mieć także gabaryty.
Na komfort i szybkość pracy sprzedawcy wpływa natomiast prostota obsługi, więc lepiej wybrać wagę, która jest intuicyjna i nieskomplikowana. Przy zakupie warto także zwrócić uwagę na długość gwarancji, zasady serwisu oraz markę. Sprzęt renomowanego producenta może być trochę droższy, ale będzie za to dokładny i niezawodny, nie będzie również żadnych problemów z jego legalizacją. W dostępnej szerokiej ofercie produktowej poszczególne modele różnią się dodatkowymi funkcjami, które mogą w wielu przypadkach usprawnić pracę, należą do nich np. przeliczanie waluty, klawisze szybkiej sprzedaży, wskaźnik rozładowania akumulatora/baterii lub automatyczne wyłączanie.
Legalizacja wag
Wszystkie wagi elektroniczne, małe i duże, które są stosowane w handlu, muszą być legalizowane. Legalizacja nowej wagi elektronicznej wynosi 3 lata, ale jej ważność upływa z końcem roku kalendarzowego. Oznacza to, że wagi wyprodukowane w 2013 roku mają legalizację ważną do końca 2016 roku. Urządzenie, którego legalizacja dobiega końca, trzeba oddać do ponownej legalizacji np. do Okręgowego Urzędu Miar lub serwisu wag. Ważność ponownej legalizacji wynosi 25 miesięcy. Używanie do handlu wagi bez ważnej legalizacji może skończyć się karą finansową, dlatego warto pilnować terminów. Według przepisów UE wagi wyprodukowane po 01.05.2004 roku muszą mieć certyfikat europejski CE i znak metrologiczny M. Oznaczenia związane z legalizacją znajdują się na tabliczce znamionowej wagi lub w jej sąsiedztwie.
Najlepsze wagi elektroniczne w sklepie eLadex
W naszym e-sklepie znaleźć można szeroki wybór wag elektronicznych do zastosowań w sklepach, na zapleczach i w magazynach. Proponujemy m.in. urządzenia marki CAS, w tym cieszące się od wielu lat popularnością na polskim rynku modele wag kalkulacyjnych Angel Ap-1 i magazynowych DB 1-H. Zapewniamy profesjonalną pomoc przy wyborze wagi elektronicznej, zapraszamy do kontaktu z naszym konsultantem.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.
Pokaż więcej wpisów z
Listopad 2019
Polecane
Podziel się swoim komentarzem z innymi